زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
 

کرامات امام حسین (ع)





امام حسین سومین امام شیعیان است که فضائل و کرامات بی شماری برای آن حضرت شمرده‌اند.


۱ - شباهت امام حسین به پیامبر



وی شبیه ترین مردم به رسول خدا در صورت و سیرت بود.

۲ - نورانیت امام حسین



در شب‌های تاریک، نور از پیشانی و اطراف گردن امام حسین می‌تابید که مردم آن حضرت را با آن نور می‌شناختند.
[۲] مناقب، ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۳.


۳ - کرامات و فضائل امام حسین


آن حضرت دارای علوم و کرامات و فضائل بی شماری است که از گوهر وجودش متجلّی می‌شود و این نمودهای الهی پرتویی از چراغ هدایت است که در مناسبت‌های زمانی و مکانی جلوه می‌کرد.

۳.۱ - شفای مرض پیسی


حبابة والبیه می‌گوید: من به دیدن امام حسین ـ علیه السّلام ـ می‌رفتم؛ اتفاقاً میان چشمانم پیسی پیدا شد و این امر بر من ناگوار آمد و چند روزی به دیدن ایشان نرفتم.
سراغ مرا گرفت. گفتند میان چشمان او عارضی پیدا شده، امام ـ حسین ـ علیه السّلام ـ با اصحابش به دیدن من آمدند، آن حضرت فرمود: ای حبابه! چرا نزد من نیامدی؟ علت را گفتم، پس ایشان آب دهان مبارک خود را به آن مالید و فرمود: حبابة خدا را شکر کن که آن علت را از تو دور کرد، به سجده افتادم، فرمود: حبابة، سر بردار و در آینه نگاه کن؛ سر برداشته (نگاه کردم ) اثری از آن ندیدم، خدا را شکر کردم.

۳.۲ - برطرف کردن اندوه دیگران


از ویژگی‌های امام حسین ـ علیه السّلام ـ عواطف سرشار انسانی و دگر دوستی و نوع پروری آن حضرت است به ویژه نسبت به کسانی که در زندگی روزمره دچار گرفتاری و مشکلات و غم و اندوه می‌شدند.
اسامة بن زید، بیمار بود و در خانه بستری شده بود امام برای عیادت اسامة به خانه او رفت و مشاهده کرد که اسامة بسیار آشفته و نگران است.
حضرت فرمود: اسامة چرا این قدر نگران هستی؟ اسامة اظهار نمود که بدهکار هستم و حقوق دیگران در گردنم می‌باشد و می‌ترسم بمیرم و نتوانم بدهی خود را پرداخت کنم.
امام فوراً دستور داد بدهی او را پرداختند. آنگاه اسامه آسوده خاطر گردید و بعد از چند روز در همان بستر بیماری از دنیا رفت.

۳.۳ - فضائل بی‌شمار امام حسین


مردی نزد حسین ـ علیه السّلام ـ آمد و گفت: از فضایلی که خدا بر شما قرار داده برای من بفرمائید؛ فرمود: تو طاقت تحمل آن‌ها را نداری، گفت: چرا، تحمل می‌کنم.
امام حسین ـ علیه السّلام ـ حدیثی برای او بیان کرد، هنوز تمام نشده بود که سر و ریش آن مرد سفید شد و حدیث از یادش رفت، حضرت فرمود: رحمت خدا او را دریافت که فراموش کرد.

۳.۴ - تکلم با حیوانات


راشد بن مزید نقل می‌کند که گفت: از مکه تا قطقطانه (جائی است نزدیک کوفه) همراه امام حسین ـ علیه السّلام ـ بودم، دیدم (در بین راه) درندة گزنده‌ای به او رو آورد و با او تکلم کرد. حضرت به جهت او توقّف کرد و کلامی طولانی از آن درنده نقل کرد.

۳.۵ - در آوردن انگور از ستون مسجد


کثیر بن شاذان روایت می‌کند که گفت: خدمت امام حسین ـ علیه السّلام ـ بودم که فرزندش علی اکبر در غیر فصل، از او انگور خواست. حضرت دست به ستون مسجد زد و انگور و موزی بیرون آورد و به او خورانید و فرمود آن چه برای دوستان خدا نزد او هست بیشتر است.

۳.۶ - سبز شدن درخت خشک


از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ در حدیثی روایت شده که امام حسین ـ علیه السّلام ـ در سفری زیر درخت خرمای خشکی منزل کرد. دعا نمود درخت سبز شد و برگ و خرما آورد. بالای درخت رفتند و به قدر کفایت خوردند.

۳.۷ - یافتن شتر گم شده


اعرابی به امام حسین ـ علیه السّلام ـ گفت: یابن رسول الله: شترم را گم کرده ام و غیر از آن شتری ندارم، پدرت حیوان گم شده را پیدا می‌کرد و هر گم شده‌ای را به صاحبش می‌رساند.
امام ـ علیه السّلام ـ فرمود: در فلان مکان برو، شترت را می‌بینی ایستاده و در مقابلش گرگ سیاهی است. اعرابی به آن جا رفت و بر گشت و به امام حسین ـ علیه السّلام ـ گفت: شتر خود را در همان جا یافتم.

۴ - منابع جهت مطالعه



۱ـ فضایل و سیره امام حسین در کلام بزرگان، عباس عزیزی.
۲ـ سیمای امام حسین، علی اکبر بابازاده.
۳ـ فرازهایی از سیره امام حسین، حسین اسعدی.

۵ - پانویس


 
۱. ینابیع المودة، قندوزی حنفی،ج۲، ص۴۲.    
۲. مناقب، ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۳.
۳. بحارالانوار، مجلسی، محمدباقر،ج۴۴، ص۱۸۹.    
۴. اثباة الهداة، حر عاملی، قم، ج۴، ص۵۵     .
۵. اثباة الهداة، حر عاملی،ج۴، ص۵۴.    
۶. اثباة الهداة، حر عاملی،ج۴، ص۵۴.    
۷. اثباة الهداة،حر عاملی، ج۲، ص۵۸۹     .


۶ - منبع



اندیشه قم.    







آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.